een groot project voor een kleine speler

Hoe Acurity als underdog een grote aanbesteding voor een bekende financiële instelling in België won met ondersteuning van Milestone en het ADI projectenteam.

Acurity is expert op het gebied van retailbeveiliging. Samen met het projectenteam van ADI diende de integrator in 2021 een voorstel in voor een tender bij een bekende Belgische financiële instelling. Dankzij de nauwe samenwerking met de leveranciers Milestone en 2N en de ondersteuning vanuit ADI won de underdog het project wat in uitvoering kwam in 2022.

“Toen we de vraag binnenkregen om een offerte in te dienen, waren we eigenlijk onmiddellijk enthousiast. We wisten dat we er vol voor zouden gaan, ondanks dat we het gevoel hadden als underdog minder kans te maken. Wij hadden op dat moment nog geen ervaring met beveiligingsinstallaties in de financiële sector, waar de eisen veel strenger zijn dan in de retailsector.”, vertelt Ignace Noë, CEO van Acurity.

Vlak voor de aanvraag in juni 2021 werd gelanceerd, was Bart Vandermeulen van ADI Benelux bij Acurity langs geweest om ze onder meer te informeren over de ondersteuning die het projectenteam kan bieden. Hierdoor nam het team van Acurity vrijwel direct contact op met ADI om door een nauwe samenwerking met de leveranciers de kans op succes te verhogen.

Beelden camerabewaking van rondhangende personen in een bedrijf of kantoor.

 de aanvraag
Ongeveer tweetal jaar voor de aanvraag had Acurity zich als potentiële leverancier ingeschreven bij de betreffende financiële instelling. Naast enkele sterke concurrenten werd het team uitgekozen voor de tender voor een nieuwe oplossing voor de opslag van videobeelden voor diverse filialen in België en mocht een voorstel indienen. 

De aanbesteding zelf omvatte, naast het verwijderen van de Ibox software, het installeren van de nieuwe software op de CCTV recorders, het aansluiten van alle camera’s en communicatie modules op de nieuwe software en het koppelen van de CCTV recorders met centrale infrastructuur (event/management servers). Er was een duidelijke voorkeur voor het gebruik van Milestone, omdat de klant hier al ervaring mee had. 

 het voorstel
Acurity en ADI namen direct contact met leverancier Milestone op om het voorstel op basis van de aanvraag uit te werken. Hierbij werd er uiteraard zo veel mogelijk rekening gehouden met de bestaande beveiligingsinfrastructuur en de veiligheidseisen van de financiële sector. In het voorstel werd de configuratie en het onderhoud van de Milestone Huskys meegenomen. Ook waren de nodige licenties, waaronder de Milestone Corporate Device License per camera en natuurlijk diverse hardware onderdelen inbegrepen. De communicatiemodules werden ook meegenomen in het voorstel. De financiële instelling had in vrijwel elke locatie te maken met ruimtes waar geldtransporten binnenkomen.

De chauffeurs moesten aanbellen om binnen gelaten te worden. Om de communicatie te verbeteren nam Acurity 2N-communicatiemodules mee, om 2-way communicatie mogelijk te maken en het systeem te kunnen integreren met Milestone.

de verdediging
Acurity werd uitgenodigd om het ingediende voorstel te verdedigen. “Wij kregen tijdens en na de verdediging het gevoel dat de business iets voor ons voorstel voelde. Om het nog competitiever te maken, konden wij beroep doen op onze flexibiliteit als KMO. Gelukkig konden ook ADI en de betrokken leveranciers hierin meegaan, want op die manier konden wij ons voorstel verder optimaliseren.”, vertelt Ignace. 

Detailbeeld van ingang of inkom met camerabewaking.

Hoe realistisch is het dat zo’n grote partij met een KMO in zee gaat? Uiteindelijk konden wij ons vooral bewijzen door onze flexibiliteit, die ook door ADI en de leveranciers ondersteund werd. Ignace Noë, CEO Acurity België 

Zo bleek tijdens de verdediging van het ingediende voorstel dat de bestaande architecturale opzet van de klant niet geschikt was voor Milestone Interconnect. Samen met het team van ADI en Milestone gingen Acurity en de klant terug naar de tekentafel om het voorstel aan te passen. Op basis van dit laatste voorstel werd Acurity uitgenodigd voor het uitvoeren van een Proof of Concept. Tijdens het uitvoeren van de PoC werden de eerdere aanpassingen echter weer terug gedraaid, omdat het eerste voorstel beter aan de eisen van de sector en de klant bleek te passen. Ook werd er nog een keer goed gekeken naar de nodige software licenties.

de installatie
Na een uitgebreide testfase waarbij in totaal 16 filialen van verschillende omvang werden geïnstalleerd konden we van start gaan met de roll-out. Hierbij hield Acuirty de planning in eigen handen. Zo kon de integrator een toegewijd team op pad sturen om alle werkzaamheden bij filialen in dezelfde regio in korte tijd door te voeren. Dit was ook nodig omdat het project afgerond moest zijn voor dat de klant overschakelde op een andere meldkamer. In totaal was de installatietijd van oorspronkelijk 18 maanden hierdoor teruggebracht naar 5 maanden. 

Ignace Noë: “Om alles op het juiste moment op de juiste plek te hebben, mochten wij direct met Milestone schakelen en werden de producten direct vanuit Denemarken naar ons gestuurd. ADI heeft ons hierbij vooral logistiek ondersteund. Uiteindelijk konden wij het project op deze manier tot uiterste teveredenheid van de klant afronden. Uiteraard willen wij ADI, Milestone en 2N bedanken voor de bijdrage en de flexibiliteit, die het mogelijk hebben gemaakt om dit project als underdog binnen te halen en volledig te installeren. Wij hebben er veel van kunnen leren en zijn klaar voor de volgende uitdaging!”.

ontdek onze partners in crime voor dit project

 

meer nieuws